P1000100

 

 

Historien om PT Cruiser

I en värld där de flesta bilar ser mycket lika ut, vågar det med PT Cruiser den ska inte bara vara olik, utan helt annorlunda! Den var avsedd att vara en klassisk rätt. Från sin fenomenala USA lanseringen i april 2000 när väntelistan på en bil var nästan ett år. Det ledde till en viss hysteri runt kontrakten av PT cruiser kontrakt. De byter ägare flera gånger, priset på kontrakten nästan fördubblades från det ursprungliga försäljningspriset.Så, hur kom det sig att en sådan unik bil kunde byggas i första hand?
I mitten av 90-talet Chrysler Corporation hade lanserat Neon, en liten bil som var utformad för att tilltala både internationella och amerikanska marknaderna. Det beslutades att en långt, mångsidig bil, i likhet med Renault Megane Scenic, skulle göra en perfekt stallkamrat. Detta gjordes av två skäl.

historia1För det första den höga bilen eller lilla MPV (Multi-purpose vehicle) ökar i popularitet i Europa. För det andra, i USA, Chrysler säljer många stora lastbilar och behövs för att tillverka en liten lastbil-liknande fordon för att uppfylla myndigheternas regler för bränsleekonomi. En Plymouth badged Pronto konceptbil visades för allmänheten år 1997. Det var en hög bil med många praktiska funktioner, en rymlig interiör och flexibla sittplatser. Bortsett från Plymouth Prowler stora grill, det var en modern design. Europeiska journalister tyckte om bilen, men de i Förenta staterna var mindre entusiastiska över sin styling.

Det var tydligt att den grundläggande principen var rätt, men att en mer uppmärksamhet design grepp efterfrågades. Efter lång forskning, förvaltning och debatt ledde till att tanken på en bil som på något sätt kunde fånga den "Spirit of America".En modern styling var inte framgång, så Chrysler chefer såg att kombinera modernpraktiska funktioner som behövs, med amerikanska bildesign i det förflutna. Från fet stil av 1920-talet och 30-talet fram till 50 & 60 hot rods. Allt som behövdes var en designer som kan sätta dessa idéer tillsammans. Det är där Bryan Nesbitt, en av Chryslers mycket begåvade unga designers, kommer in Han var vid tiden en 27-årig examen från Art Centre College of Design i Pasadena.

historia2Bryan hade varit involverade i projektet från början och fick fria händer att utveckla sina idéer. Hans egen forskning i Europa fann att bilen skulle passa in den populära MPV kategorin.Amerikanska styling skulle göra att den framstå som en viktig bil, förhoppningsvis ger det ett mått på prestige. I USA var det en helt annan historia. En liten kombi skulle ha praktiskt taget inte en chans, och ännu mindre någon prestige. Däremot kan en verkligt originell bilmärke möjligen sin egen nisch på marknaden och locka köpare från ett brett spektrum. Nesbitt hämtade sin inspiration från 1930-talet ERA - hög kurviga bilar med fet kylargaller - blandas i framåtlutad hållning i en hot rod och la moderna detaljer som strålkastarna, vindruta och kort kropp. Kort överhäng fram-och bak.Samtidigt hade han att hålla sig till kombi konceptet, som också måste ha ett plant golv - nödvändigt för att "bilen" kan klassas som en lastbil till förmån för företagets officiella kvoter för bränsle ekonomi.

historia3Hans skiss här visar hur nära den ursprungliga designen var den färdiga bilen. År 1998 var ett mycket stilfullt 3 dörr konceptbil Pronto Cruizer, designad av Nesbitt, visades på Genève bilsalongen. Syftet var att testa allmänhetens reaktioner och att kasta Chryslers (nu Chrysler LLC) konkurrenterna borta från banan. Det fungerade, och 1999 gjorde PT en överraskning lansering på North American International Auto Show. PT Cruiser (PT för personlig transport) började säljas till allmänheten året därpå i april 2000.

historia4Byggt i Toluca-fabriken i Mexiko, användning av innovativ datorteknik minskas kraftigt förproduktion tid och kostnader. Denna unika bil kunde inte ha producerats utan några extra fet ledningens beslut på Chrysler. Men de flesta kreddit måste väl ändå gå till Bryan Nesbitt, som inte bara stylar bilen och det inredningskoncept, men också kom upp med namnet PT Cruiser.
Den är billig, väl byggt gjord, välutrustat och framför allt rolig att köra.
Slutligen PT Cruiser har kvaliteten och en sak som moderna bilar saknar karaktär.

Pete N. - PT Company © 2004
Översatt av. Håkan Danielsson © 2011